16 Mart 2015 Pazartesi

Vergi teşviki hibrit araç satışını artırır

Toyota Türkiye Pazarlama ve Satış AŞ CEO'su Bozkurt, "Türkiye'de
geçen yıl 400-500 adet hibrit otomobil satıldı. Böyle bir vergi teşviki olursa rakam 3-4 bine ulaşır" dedi.



Toyota Türkiye Pazarlama ve Satış AŞ Üst Yöneticisi (CEO) Ali Haydar Bozkurt, dünyada hibrit araçlara vergi teşviki vermeyen ülke olmadığını belirterek, "Hibritte belki yüzde 20'ler civarında bir ÖTV ile bu teknoloji biraz daha ulaşılabilir olacaktır. Türkiye'de geçen yıl 400-500 adet hibrit otomobil satıldı. Böyle bir vergi teşviki olursa rakam 3-4 bine ulaşır" dedi.

AA muhabirinin sektöre yönelik sorularını yanıtlayan Bozkurt, hibrit otomobile ilişkin de değerlendirmelerde bulundu.

Bozkurt, hibrit otomobil üzerinde çalışmalar yapıldığını duyduklarını, ancak seçimden önce yetişmesini düşünmediklerini aktararak, kendilerinin hibrit konusunda teşvik beklediklerini söyledi.

Dünyada hibrit araçlara teşvik vermeyen ülke olmadığını vurgulayan Bozkurt, "Dünyada hibritlere verilen teşvikler ağırlıklı olarak satın alma aşamasında vergilerde sağlanan indirimle oluyor. Vergilerde yüzde 90'a varan indirim sağlayan ülkeler var. Satış anındaki vergilerde ciddi bir indirim olunca, bu iş çalışıyor. Çünkü insanlar haklı olarak bu teknolojiye ulaşabileceği bir fiyatla sahip olmak istiyor. Türkiye'de de bizim beklentimiz bu yönde" şeklinde konuştu.

Bozkurt, elektrikli otomobillerde yüzde 3'lük bir ÖTV uygulaması olduğunu anımsatarak, şunları kaydetti:

"Hibritte uygulanan ÖTV'de elektrikli kadar bir indirim olmaz diye tahmin ediyorum. Belki yüzde 20'ler civarında bir ÖTV ile bu teknoloji biraz daha ulaşılabilir olacaktır. Böylelikle hibrit otomobillerin fiyatları kendi segmentindeki diğer araçlarla biraz daha rekabet edebilecek hale gelecektir. Bu vergilendirme olsa bile hemen on binlerce hibrit otomobil satılacak diye bir yolu açmaz. Öncelikle binli adetlerle başlıyor, önümüzdeki 5-10 yılda belli adetlere ulaşıyor. Türkiye’de geçen yıl 400-500 adet bir hibrit otomobil satıldı. Böyle bir vergi teşviki olursa rakam 3-4 bine ulaşır. Üretim olsun ya da olmasın, hibrit teknolojilerinin ülke ekonomisine çok önemli katkıları var, önce ona bakmak lazım."

Şu anda dizel araç satışlarının yüksek seyrettiğine dikkati çeken Bozkurt, bu durumun hem kendilerine hem de ülke ekonomisine ekstra yük getirdiğini dile getirdi.

Bozkurt, dizeli üretmek için açığa çıkan benzinin yurt dışına çok düşük rakamlarda satıldığına işaret ederek, "O nedenle dizelden ziyade benzinliye, hibrit benzinliye vatandaşı yöneltmek lazım. Bu anlamda hibrite teşvik verilmesinin ülkeye de çevreye de katkısı olacaktır. Tüm dünya ülkeleri de bunları gözeterek teşvikleri veriyor" ifadelerini kullandı.

- "Avro da dolar kadar yükselseydi, otomotiv pazarı daralmaya başlayacaktı"
Bozkurt, bu yıl pazarın geçen yılın yüzde 5-10 daha üzerinde olacağını planladıklarını belirterek, "O yönde pazar hareket ediyor. Mevcut durum bugünkü gibi devam ederse bu yılı da tahminlerimiz çerçevesinde kapatacağız" dedi.

Faizle kur dengesini, "tahterevalli" şeklinde nitelendiren Bozkurt, şöyle devam etti:

"Faiz indiği zaman mutlu oluyoruz. Çünkü hem tüketicinin otomotiv alması kolaylaşıyor hem de yatırımcı yatırıma geliyor. Bizim omurgadan bağlı olduğumuz şey, kurun arttığı kadar otomobilin emtia fiyatları yükseliyor. Bu nedenle bunun çok doğru bir dengede olması lazım. Faizi düşürelim derken kuru artırdığınızda öbür taraftan ekonomiye yansıması olumsuz oluyor. Kurun baskısını hissediyoruz. Bir şansımız avro/dolar paritesinde. Avro baskılanıyor şu anda. Avro da dolar kadar yükselseydi, otomobil fiyatlarında artış olacak ve otomotiv pazarı daralmaya başlayacaktı."

Bozkurt, otomotiv sektöründe pompanın fiyatının otomobil alımını çok etkilemediğine de değinerek, bunun sadece kullanma alışkanlığını değiştirdiğini ifade etti.

Toyota olarak bu yıl oldukça iyi bir çıkış yapacaklarına olan inancını dile getiren Bozkurt, "Hedefimiz de 42-43 binlik satış adetinin altına düşmemek. Önümüzdeki aylardaki pazar seyrine göre, üst bant olarak da 45 binli adetlere kadar gidebiliriz. Burada en çok güvendiğimiz lokomotif modelimiz Corolla" şeklinde konuştu.

Ali Haydar Bozkurt, geçen yılın haziran ayında alınan bir kararla kamuda kiralanan araçların yerli üretim olması şartı getirildiğini anımsatarak, "Bu, Corolla için müthiş bir şans. Bu kategoride 4-5 tane binek otomobil var. Onlar arasında Corolla'nın çok yüksek bir şansı var. Corolla hem kamuda hem özelde çok kullanılacak" ifadelerini kullandı.

Yıllardır filo satışlarının, toplam satışlardan yüzde 8-10'u gibi bir pay aldığını aktaran Toyota Pazarlama Üst Yöneticisi Bozkurt, geçen yıl bu rakamın yüzde 24'e yükseldiğini, bu yıl bu rakamın daha da artacağını düşündüklerini sözlerine ekledi.
AA

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Translate